Inicjatorem ustanowienia Światowego Dnia Zdrowia Jamy Ustnej jest Światowa Federacja Dentystyczna FDI.
W całym kraju trwa dzisiaj finał kampanii „Polska mówi #aaa”, która ma na celu uświadomienie społeczeństwu, że nie można mówić o zdrowym ciele bez zdrowej jamy ustnej. Kampania „Polska mówi #aaa” wpisuje się w krajowe obchody Światowego Dnia Zdrowia Jamy Ustnej.
Filarem krajowej kampanii jest internetowa www.polskamowiaaa.pl
W aktualnej formule Światowy Dzień Zdrowia Jamy Ustnej obchodzony jest od 2013 roku. Początkowo, dokładnie w 2008 roku, ustanowiono go na 12 września - aby uhonorować dzień urodzin założyciela FDI dr Charlesa Godona. Kilka lat później władze Światowej Federacji Dentystycznej uznały jednak, że w związku z coroczną organizacją Dorocznego Światowego Kongresu Stomatologicznego FDI we wrześniu oraz licznymi obowiązkami w tym okresie, Światowy Dzień Zdrowia Jamy Ustnej należy przełożyć na 20 marca.
Tytuł tegorocznej edycji brzmi: Powiedz #aaa – pomyśl jama ustna, pomyśl zdrowie.
„Pomyśl jama ustna, pomyśl zdrowie" zachęca ludzi do zwrócenia uwagi na ścisły związek pomiędzy zdrowiem jamy ustnej a zdrowiem ogólnym i dobrym samopoczuciem. Zdrowa jama ustna i zdrowe ciało idą ręka w rękę, więc tegoroczna kampania ma spowodować, aby ludzie uświadomili sobie ten nierozerwalny związek oraz wpływ zdrowia jamy ustnej na zdrowie ogólne i na odwrót.
„Powiedz Aaa" - zdanie to jest często wypowiadane podczas wizyt u stomatologów i lekarzy ogólnych i ma zachęcać ludzi do otwarcia buzi w celu wykonania przeglądu jamy ustnej. Kampania pod hasłem „Powiedz Aaa", nawiązując co roku do różnych zagadnień szczegółowych, ma przypominać, że jama ustna jest zwierciadłem ciała i ukazuje ogólny stan zdrowia.
Broszury informacyjne :
- "Wiedza nt. związków zachodzących między jamą ustną a resztą ciała"
- "Powiedz Aaa Przewodnik po kampanii"
- "Włączenie decydentów do kampanii"
Kampania w 2018 r. ma uświadomić ludziom związek pomiędzy jamą ustną a całym ciałem - wdrożyła hasło „Pomyśl jama ustna, pomyśl zdrowie".
Rok 2019 ma z kolei zachęcić ludzi do podjęcia starań w kierunku ochrony zdrowia jamy ustnej i „Działania dla zdrowia jamy ustnej".
W 2020 r. FDI chce dodać ludziom siły, by współpracowali nad pozytywną zmianą w stanie zdrowia jamy ustnej i „Jednoczyli się dla zdrowia jamy ustnej".
W tym roku nasze Centrum włącza się w promocję kampanii poprzez przekaz medialny na własnej stronie internetowej oraz w mediach społecznościowych na swoim fanpage FB.
Prezentowane tutaj treści, materiały informacyjne, broszury oraz plakaty przygotowane zostały w ramach kampanii przez FDI